söndag 14 oktober 2012

Min bas!

Tänkte berätta lite om hur jag sminkar min bas steg för steg, dvs foundatin, puder och hela kittet, vilka produkter jag använder och vars du kan hitta dem och också vilka borstar jag använder! Detta blir ett rätt långt inlägg då jag ska försöka berätta lite om varje produkt och hur jag använder dem. Som sagt, jag är inte någon make up artist eller har någon utbildning utan detta är bara för skoj skull!
Njoy

Jag använder:
Cliniques redness solution, Kicks. pris: 245 kr
All cover mix concealer, make up store. pris: 285 kr
Maybelline fit me foundation och IsaDora hydralight, Parelle. Pris: 139 kr och 119 kr
Limited edition bronzer powder baked, Make up store. Pris: ca 300 kr
IsaDora sheer transparent powder, Kicks, Pris: ca 150 kr
Loréal glambronze 3 step, Parelle, Pris:145 kr
Concealerbrush, foundationbrush, powderbrush, shadingbrush, Köper alla mina borstar från E.l.f, kit-pris med 11 borstar: 400 kr

Jag börjar med att tvätta mitt ansikte för att få bort överflödig olja och smuts.
Lägger sedan ett tunt lager av Redness solution dels som primer och även för att jämna ut.

Sedan använder jag mig utav Make up stores all cover mix concealer, det är en concealer med 3 olika "färger", en röd, en gul och en vit, med den röda täcker man blå partier som under ögonen, men den gula täcker man röda partier som blämmor, finnar och kanske runt näsingarna, den vita används främst för att jämna ut färgerna om dem är för mörka.

Jag använder concealerpenselns baksida för att gröpa upp lite av varje färg som jag sen lägger på handens ovansida, detta gör jag eftersom att jag inte vill peta i concealen, man ska ALDRIG peta i krämburkar då det är en fin grogrund för bakterier. Sen applicerar jag med concealerpenseln den röda under ögonen och den gula runt näsvingarna och eventuella blemmor och finnar. Smetar ut det med fingret så att det blir jämt och fint!

Därefter blandar jag ut mina foundations, detta gör jag för att få den perfekta färgen för mig, jag har alltid kört på IsaDoras foundation då den är väldigt tunn och naturlig, Fit me foundation blandar jag mest till för att färgen är så exakt (Fit me foundation lever upp till sitt namn, ja!) då jag är väldigt gul i hyn och kan ha svårt att hitta foudations med tillräckligt gul ton. Dock känns fit me foundationen rätt oljig och man blir oftast blank i T-zonen efter ett tag fastän man har pudrat på ordentligt, inte snyggt! därför blandar jag dem gärna för att få den något mittemellan!

Jag börjar längst ner på käkbenet och drar ut ned mot halsen (så att man inte får den där fina linjen..) för att sedan arbeta mig uppåt! jag duttar alltid itället för att dra så att foundationen blir jämn och går in snabbare i huden. man behöver inte täcka hela ansiktet om man inte vill, jag gör det eftersom att jag vill ha det väldigt jämt. dra äen ut mot hårfästet och öronen men unvik att få det i håret, det blir inte så snyggt! jag drar även ut foundationen på amorbågen (överläppen) för att sätta mer fokus på ögonen.

Därefter applicerar jag solpudret, JA! jag lägger solpudret innan fixeringspudret då jag tycker pudret smälter in finare och sitter bättre, (det är en smaksak men var försiktig på handen när du applicerar det, som sagt, det sitter bättre och blir svårare att få bort om det blir fel!) jag drar det med en fluffig borste över kinder, haka, tinning, runt hårfästet och näsan för att få en mer 3D-känsla och lite mer glow!

Sen är det dax för det transparenta pudret, det applicerar jag med en kompakt borste för att fixera och matta ut, jag applicerar det på panna, näsa haka och käkbenet, resten låter jag vara så att det inte blir så matt och kakigt. gillar att få ett naturligt glow!

Sen använder jag en fluffigare borste för att applicera loréals glambronze! Det är vääärldens finaste, har prövat en massa olika, dyra som billiga men detta är bäst och väldigt billigt! det är som en rouge, highlight och shading i ett som lägger sig i rätt ordning och bildar ett jättefint glow på kindbenet för att få det att "ploppa" ut, lägger även lite på brynbenet och arombågen för att få en plutigare känsla!
Förut körde jag med olika glowsticks och highligts men gillar inte det krämiga och oftast blir dem "torra" för mycket så denna är alldelens perfekt, Stort +!!

Sen kan du shada med en matt mörkare shading under kindbenet för att "suga in" och även på sidorna av näsbenet för att få en smalare näsa som så behövs!

Sen är det klart och bara att börja med ögonen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar